In dit artikel deel ik over de vierde industriële revolutie: artificial intelligence.
Wat ik nog meer deel: Hoe volwassenen denken de dans te zijn ontsprongen door niet opgegroeid te zijn met het internet, authentiek blijven en 4 tips voor hoe ik AI tekst schrijven gebruik (en hoe niet).
Door: Margriet Meijer
Datum: 17 mei 2023
Volgens het World Economic Forum “gebruikte de eerste industriële revolutie water- en stoomkracht om de productie te faciliteren”.
De tweede gebruikte elektrische energie om massaproductie te creëren.
De derde gebruikte elektronica en informatietechnologie om de productie te automatiseren.”
Nu krijgt de Vierde Industriële Revolutie vorm, gekenmerkt door “een fusie van technologieën die de grenzen tussen de fysieke, digitale en biologische sferen vervaagt.”
Hoe AI onze wereld gaat veranderen is nog maar te zien. Wel wordt er al gewerkt aan een Ai wet.
Joep heeft ook zijn twijfels. In Gouwe Klauwe vergeleek hij deze ontwikkeling met de zelfsturende auto. De wereld zou gaan veranderen door deze giga uitvindingen, hij blijft alleen steken op de laatste 5%. AI kan al heel veel maar is verre weg van perfect.
Luister naar deze podcast aflevering van mijn podcast en laat je inspireren door mijn persoonlijke ervaring met AI.
Luister naar deze podcast aflevering van mijn podcast en laat je inspireren door mijn persoonlijke ervaring met AI.
Heb jij – net als ik heel lang – het gevoel dat je de dans ontspringt. Omdat we niet zijn opgegroeid met het internet? Ik vrees dat het tegenovergestelde waar is.
Onlangs kreeg ik dit NRC artikel doorgestuurd over Generatie Z (1997-2012). Daarin vertelden jongeren over de nadelen die ze ondervinden door het internet, en dus ook social media. Ik herkende me hierin. Vaak denken millennials (ik ben geboren in 1986) de dans te zijn ontsprongen maar ik kom daarop terug. Ook ik voel hoe social media sociale druk leggen en stress veroorzaken.
Door het internet word je geconfronteerd met alles wat mogelijk is in de wereld en voelt als een competitie: alles moet harder, beter en sneller.
Hier heb ik ook moeite mee. De online wereld is zo uiterlijk gedreven. Uit onderzoek blijken deze jongeren zich heel bewust te zijn van hun presentatie, omdat alles wordt vastgelegd. Daarom lijken ze zo op elkaar en zie je veel plaatjes op social media die hetzelfde lijken.
Dit was me eerder ook al opgevallen maar ik kon er de vinger niet op leggen. Nu snap ik het beter. Iedereen wil enerzijds uniek zijn, maar aan de andere kant ook geaccepteerd worden en niet buiten de boot vallen.
Ook hier herken ik mezelf in. Ik zou veel meer uitgesproken willen zijn en mijn mening verkondigen maar vind het ook spannend om wellicht mensen voor het hoofd te stoten. Maar laten we wel wezen, er is al genoeg grijze ‘meh’ content. Met Monsak wil ik een boodschap brengen die mensen raakt en in beweging brengt. Juist die menselijkheid brengen ipv ‘just another’ tassen label te zijn.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar dat competitieve gevoel geeft mij stress, alsof ik altijd haast heb omdat ik wel zichtbaar moet blijven.
Juist door bij mezelf te blijven, mijn onderbuikgevoel te blijven volgen als ondernemer, voelt het authentiek. Want wanneer ik vanuit mijn passie vertel over Monsak dan voelt het niet alsof ik een rol speel of me mooier hoef voor te doen.
Zo houd ik het leuk voor mezelf en dat voelt mijn publiek.
Ja en dan de olifant in de kamer…
AI: de software harkt allerlei info bij elkaar wat al bestaat.
De meningen over deze digitale revolutie zijn verdeeld. Kunstenaars zijn bang dat ze overbodig raken, journalisten vrezen voor hun baan en fotografen zijn bang dat ze zonder werk komen zitten.
Vorige week hebben we voor het eerst een blog geschreven met behulp van ChatGPT.
Ik moet zeggen: hij schrijft een damn good text maar ik krijg er een blikkerig gevoel bij. Je leest tussen de regels door dat het niet door een mens geschreven is. Des te belangrijker om er je persoonlijke sausje overheen te gooien. Wanneer je output letterlijk overneemt kan het tegen je gaan werken omdat de lezer gaat voelen dat het niet eigen is. Je eigen draai aan content geven zorgt dat je wordt gezien als een expert, verhoogt je autoriteit en zorgt dat je lezer je vertrouwt..
Dit werd bevestigd toen ik naar de highlights van de Web summit over trends in 2024 keek. Hier spraken ze over een onderzoek onder gebruikers van social media waarin duidelijk werd dat men behoefte heeft aan authentieke content met een menselijke touch. Ze voelen zich meer en meer disconnected en zijn klaar met bedrijven zonder gezicht.
Uit onderzoek blijkt dat mensen behoefte hebben aan ‘humanized’ content. In gewone mensen taal: communicatie van mens tot mens, op een authentieke manier. Komt dat even goed uit. We zijn geen groot bedrijf en kunnen makkelijk ons gezicht laten zien. Dat is onze grootste troef, als je het mij vraagt.
Daarom geef ik je een rijtje tips om op zo’n manier te communiceren waardoor je in het hoofd van je klant blijft hangen en Ai in kunt zetten zonder dat het blikkerig voelt.
Komtie:
1️⃣ Schrijf vanuit je hart en geloof in wat je verkoopt, dan pas kun je een ander overtuigen om van kijker naar koper te groeien
2️⃣ Je hoeft geen sales tiger te zijn om te verkopen, juist niet. Vertel eerst over het gevoel dat je indirect verkoopt. Hoe voelt iemand zich door het gebruik van je product? Hoe verandert hun leven? Door een tas voelt mijn klant zich zelfverzekerd. Hoe zit dat met jouw klant? Pas daarna vertel je meer over features zoals maten, afmetingen en het model. Emotie converteert, niet de feiten. Je hoeft je niet bezwaard te voelen over het verkopen van je product, je helpt je klant. Het is dus een gelijkwaardige uitwisseling.
3️⃣ Consistentie is key. Zorg dat je wekelijks dezelfde onderwerpen – haakjes – de revue laat passeren. Daarnaast is het fijn voor jou want je hoeft niet telkens nieuwe dingen te bedenken om ‘nu weer’ over te vertellen.
4️⃣ We zijn totaal gefocust op social media, omdat dat nou eenmaal is hoe je mensen bereikt. Ook daar kom ik steeds vaker op terug. Er zijn echt meerdere wegen naar Rome. Daarnaast voel ik veel meer creativiteit stromen wanneer ik outside of the insta-box denk. Juist daar ontstaan de echt originele ideeën die je doen opvallen tussen je concullega’s. Alsof je wallie bent en daardoor boven de rest uitstijgt.
Wat kun jij deze week buiten social media doen?
En onthoud: je hebt een shitload aan creativiteit in je mars, maak er gebruik van! Wil jij meer lezen over wat Artificial Intelligence precies inhoudt? Lees dan dit artikel.
In de afgelopen 10+ jaar heb ik mijn tassenlabel Monsak op de kaart gezet. Ik ontdekte waarom het mij lukte om van mijn makerschap te leven: niet al mijn creativiteit opgebruiken aan maken.
Ik leerde hoe je een merk bouwt en je persoonlijkheid als troef gebruikt. Zo lukt het mij om mijn ideale klant te vinden en ze een tas te laten kopen. Organisch.
Wil jij dat ook met je zelfgemaakte product? Ik help je graag groeien!
Ook leven van je passie?
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |