fbpx

6 tips om je content op orde te krijgen

De_makers_coach_content_ideeen_voor_product_makers

๐˜ž๐˜ข๐˜ต ๐˜จ๐˜ข ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฏ๐˜ถ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ?ย 

๐˜Ž๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฐ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ค๐˜ต ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฅ. ๐˜•๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜จ๐˜ช๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ.ย 

Ik durf te wedden dat je naar mede makers kijkt die je woest aantrekkelijk vindt. Dat zijn dikwijls luitjes die verder zijn dan jij. En weet je wat dat is? Appels met peren vergelijken. Niet eerlijk. Onnodig ook.

Jij hebt รฉcht genoeg creativiteit in je mik om zelf tot waarachtige ideeรซn te komen. Het enige wat je hoeft te doen is ze niet direct afschieten.๐˜๐˜ข๐˜ด๐˜ต ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ช๐˜จ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ. ๐˜•๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜จ. ๐˜ก๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ญ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ.


Dit dus. ๐Ÿ‘†๐Ÿฝ

Niet doen.โŒ

ย 

Lief zijn voor jezelf en je inspiratie.ย Je ingevingen hoeven niet direct perfect te zijn. Daar kom je vanzelf achter als je ze de wereld in slingert. Pas dan kan je er een mening over vormen. Je gaat er nl reactie op krijgen.. of niet. Gebeurt dat laatste? Dan schaaf je bij en ga je voor de herkansing. En dat op repeat. Er is genoeg ruimte in de markt, tenzij je niet in je pracht product en je ideeรซn gelooft.

๐™Ž๐™ฉ๐™ค๐™ฅ ๐™ฉ๐™๐™ž๐™ฃ๐™ ๐™ž๐™ฃ๐™œ, ๐™จ๐™ฉ๐™–๐™ง๐™ฉ ๐™™๐™ค๐™ž๐™ฃ๐™œ!

In deze blog geef ik je tips hoe je content schrijven makkelijker kunt maken.

Contentstrategie

Om content te creรซren is het goed om na te denken wat je precies wilt vertellen en aan wie? Dit wordt ook wel contentstrategieย  genoemd. Dit klinkt groot en belangrijk, dat is het ook, maar maak het in het begin niet te ingewikkeld. Je kunt je boodschap gaandeweg aanpassen als blijkt dat deze niet helemaal overkomt of als je verhaal verandert en je iets anders wilt gaan verkopen of communiceren.

ย 

Zie een contentstrategie als het eerste lego steentje waarop je de rest kan bouwen. Je bepaalt met deze strategie in grote lijnen de doelen die jij wil behalen met je content. Want je hebt een reden om content te willen maken. Zoals meer zichtbaarheid of jee omzet vergroten. Maar staar je niet blind op alle doelen, het is belangrijk om er รฉรฉn of twee eruit te lichten en daar je aandacht op te focussen. Een strategie nodigt je dus ook uit om prioriteiten te stellen voor jezelf. Want waar wil je jouw aandacht op richten? Als je al die doelen tegelijk wil behalen is de kans groot dat je uiteindelijk niet verder komt. Door versplinterde doelstellingen – of hagel schieten – zal je niemand echt raken. Letterlijk en figuurlijk.

Wat moet je voor jezelf duidelijk krijgen om een contentstrategie te maken?

Eerst moet je goed bedenken welke doelen voor jou belangrijk zijn om je merk groter te laten groeien.ย  Daarna moet je bedenken wat prioriteit heeft.ย Dan ga je voor jezelf in kaart brengen wat je wil overbrengen (je kernboodschap), aan wie de content gerecht is (je doelgroep) en via welke kanalen je dit het beste kunt verspreiden.


Bovenstaande kennis heb je nodig om je doelen te behalen. Bepaal daarom eerst je doel en pas de inhoud en kanaalkeuze hieraan aan. Je doel duidelijk voor ogen hebben, helpt je ook om de juisteย call-to-actionย (CTA) te kiezen. Denk maar eens aan jezelf als je online aan het scrollen bent. Dit gaat razendsnel en negen van de tien keer onbewust. Je moet echt ‘aangezet’ worden door de tekst.

Goed om te weten: die hoeft niet altijd โ€˜koop nuโ€™ te zijn. Maar bedenk wel dat je een CTA moet hebben want een content uiting zonder gepaste CTA, is als een restaurant zonder eten.ย Oftewel, je schiet je doel voorbij.

Voorbeelden van call to actions:

โ€ข Lees meer over workshops via link in bio

โ€ข Laat je email achter en ik houd je op de hoogte

โ€ข Download mijn gratis patroon
โ€ข Vul de pop-up in en je krijgt een kortingscode via de mail

Doordat we allemaal als zombies ronddwalen op het internet moet je het zo simpel mogelijk maken. Alsof je tegen je kleine neefje praat. Gebruik dus geen ingewikkelde woorden in een button. Je bezoeker wil duidelijkheid. Wees daarom ook helder wat er gebeurt nadat iemand een ‘action’ heeft uitgevoerd. Bijvoorbeeld: Vul je email adres in via de pop-up en je ontvangt vandaag nog mijn gratis patroon in je inbox.

Deze vragen stel ik mijzelf als ik een idee wil slijten:

1. Wat wil ik uiteindelijk verkopen? (dit kan een gratis freebee zijn of een product met prijs)
2. Hoe wil ik dit verkopen? (via social media (organisch of ads?), nieuwsbrief of website)
3. Wat is de customer journey na aankoop? (zoals een bevestiging email en/of email funnel)
4. Welke kanalen wil ik gebruiken. Zoalsย nieuwsbrief, story, post, reels, landingspagina

5. Wat voor content heb ik nodig? (carrousel, story, gifs)

de_makers_coach_content_plan_voor_product_makers

Contentplan

Als je hebt nagedacht over een contentstrategie en die hebt uitgewerkt voor jezelf is het tijd om praktisch bezig te gaan. Hoe ga je die content maken? Om te zorgen dat je niet in het begin super enthousiast content gaat maken en dan na drie weken denkt โ€˜ik heb geen zin meerโ€™ is het handig om een beetje structuur aan te brengen in het maken van je content. Dit kan je handig doen met een contentplan.

Hiervoor heb je het voorwerk al gedaan bij het maken van je contentstrategie. Je hebt in grote lijnen bepaalt wat je doelen zijn voor de lange termijn met jouw content, wat je kernboodschap is, op welke doelgroep je je richt en via welke kanalen je jouw doelgroep gaat bereiken.ย 

De contentstrategie en het contentplan zijn onderdeel van elkaar, het een kan niet zonder het ander. En het versterkt elkaar. Omdat je een duidelijk idee hebt kan je daar nu makkelijker praktische stappen voor zetten om de content te maken.

Praktische aanpak

Het is tijd om te beginnen aan je contentplan. Als  je je contentplan invult, is het handig om op de volgende dingen te letten.

1. Analyseer bestaande content

Eerst is het handig om te kijken naar wat je al hebt gemaakt in het verleden. Ook al is je website helemaal niet meer up to date en was je laatste post van een halfjaar geleden, dat maakt niet uit. Je kan hier namelijk wel nog waarde uit halen. Wat werkte wel? Welke posts kregen de meeste reacties of likes en welke paginaโ€™s op je website worden het beste bezocht. Dit soort dingen zijn handig om voor jezelf duidelijk te hebben zodat je weet waar je al goed bezig bent en dat je niet alles helemaal opnieuw hoeft te doen maar dat je daarop kan voortborduren.

2. Stem je tone of voice af op je doelgroep

Wie past er in jouw doelgroep en hoe wil deze persoon graag aangesproken worden? Maak het niet te technisch en bedenk dat jouw doelgroep meestal jouw skills of kennis niet heeft. Je bent altijd รฉรฉn stap op je klant vooruit. Je bedacht bijvoorbeeld een antwoord op een vraag je al zo lang dwarszat of je hebt een probleem voor jezelf opgelost. Hiermee kun je iemand helpen. Ben je ervan bewust dat je klant niet de pijn voelt die jij voelde voordat je je oplossing bedacht. Soms worden er wel symptomen van de pijn ervaren maar is je doelgroep zich nog lang niet bewust van het feit dat er iets niet goed is. Of dat er รผberhaupt licht aan het eind vd tunnel is.

ย 

Ik maakte bijvoorbeeld een tas voor mijzelf omdat ik het zat was om telkens consessies te doen en aan een miskoop vast te zitten. Zo zijn er meer vrouwen die ‘net-niet’ tassen kopen en geen idee hebben dat er een oplossing is voor hun probleem: een tas op maat laten maken die helemaal naar je smaak is. Ik moet mijn klant dus bewust maken van het feit dat er een oplossing is onder de horizon.

3. Bepaal verschillende thema's

Wat verkoop je? Op welke zoekwoorden, producten of diensten wil je gevonden worden? Welke content vinden jouw klanten interessant? Een antwoord hebben op deze vragen, helpt je om een paar themaโ€™s te kiezen waarrond je je content kunt opbouwen. Je klant moet jou als dรฉ expert in je vakgebied gaan zien. Jij moet duidelijk voor ze maken waarom ze juist bij jou moeten zijn. Wat je uniek maakt, anders dan je concurrent. Als maker van je eigen product is zelfkennis daarin KEY. Als jij jezelf duidelijk kunt verwoorden en verteld over de ‘pijn’ die je ervaarde voordat je je product (oplossing) maakte wordt je mega aantrekkelijk. Mensen kunnen zich daar namelijk heel snel in vinden. Je maakt het menselijk en mensen kopen graag van mensen.

ย 

Wil je jezelf beter leren kennen en woorden vinden voor dingen die je wel voelt maar nog niet goed kunt overbrengen? Doeย de Makers Quizย en ik help je een eindje op weg.

Als je een stapje verder wilt gaan kun je ook rekening houden met relevante zoekwoorden. Dit helpt je om online beter te worden gevonden. (Dit gaat vooral om je website content en blogs op je website).

3. Beslis waar je welke kanalen voor gebruikt

Elk kanaal is anders. Het ene werkt beter met plaatjes (Insta & Pinterest) en het andere met tekst (email). Zo wordt je verhaal op elke plek goed begrepen. `Op Linkedin ga je meer de diepte in, terwijl je op Instagram heel kort en krachtig je boodschap moet laten zien anders val je niet op.

Ik wil je wel aanraden om eerst รฉรฉn kanaal helemaal onder de knie te hebben. Ik spreek veel makers dieย all over the placeย zijn en denken overal zichtbaar te moeten zijn. We hebben beperkte tijd dus laten we die nuttig gebruiken.ย 

4. Maak een consequente planning

Veel makers hebben geen idee wat ze moeten posten. Ze openen de app, raken verdwaald, gaan zich vergelijken met hun concurrent en komen – uitgeput en gedemotiveerd – van een koude kermis thuis. Dit wil je voorkomen. Daarom maak je een content planning en bereid je de boel voor. Door vooruit te werken kun je tijd besparen.ย Je hebt hier tools voor die je hierbij kunnen helpen, zo kan je bv een content website als Laterย gebruiken, hier kan je content inplannen die het dan voor jou online zet. Dit is fijn omdat je dan niet zelf kan vergeten om iets online te zetten.

Ik ga zelf op maandag altijd zitten om content te maken. Op maandag ben ik nog fris en fruitig en kan ik voor de hele week, of zelfs langer, vooruitwerken. Dit geeft een heel goed gevoel om alvast gedaan te hebben en tuurlijk zal je wel eens vast komen te zitten, maar dan kan je teruggrijpen op eerdere content en daar net een andere invalshoek voor bedenken. Zolang jij niet verveelt raakt in je eigen bedrijf zullen je klanten dat ook niet raken.ย 

En zie dit zenden als een experiment. Een manier om je ideale klant beter te leren kennen en te testen wat wel of niet werkt. Als ik iets heb geleerd van 10 jaar makerschap is het dat je van te voren NOOIT kunt weten wat wel of niet werkt. Alleen je klant weet dit ๐Ÿ˜‰

5. Meten is weten: analyseer je content

Het is belangrijk om te weten dat je dit ergens voor doet. Gaandeweg krijg je vanzelf meer feeling voor de onderwerpen die meer interactie creรซren en onderwerpen die je beter kan vermijden of anders insteken. Het is een pad waar je af en toe een zijweg zal nemen maar ook eentje waarbij je soms een paar stappen achteruit moet zetten. Maar uiteindelijk zal je je weg erin vinden. En het kan heel goed zijn dat jij niet elke dag een post of stories maakt, dan is ok. Doe wat goed voor je voelt en probeer uit wat je leuk vindt. Je kunt beter iets imperfect posten dan helemaal niets van je laten horen.


Ik hoop dat je hier een goede start mee kan maken, mocht je nog vragen hebben of heb je zin om met mij in contact te komen, mail me!

Nog meer inspiratie? Lees hier de andere blogs.