fbpx

Hoe trek je meer klanten naar je webshop?

Als maker is het heel verleidelijk om in je eigen bubbel te zitten en de rest te laten voor wat het is. Maar als je geld wil verdienen met je producten zal je op verschillende manieren bezig moeten gaan met het verkopen van jouw producten in de wereld. 

Je hebt al een webshop of zit je op Etsy maar er gebeurt nog steeds weinig. En dan komt dat stemmetje naar boven met die onzekere gedachtes zoals, ‘zie je wel, niemand zit op je producten te wachten’. Maar heb je bedacht dat er meer mensen online dingen verkopen? Als jij geen reclame voor je eigen producten maakt, kunnen jouw klanten je ook niet vinden… (Met deze irritante stemmetjes leer ik je omgaan in mijn Online Makerpreneur Training)

Als je op een markt staat en mensen vinden je producten oprecht mooi maar willen ze er even over nadenken? Wat dan… Dan is het handig om ze te kunnen bereiken door ze op je e-maillijst (mailinglijst) te zetten. Zo krijg je een steeds uitgebreidere lijst met waardevolle e-mailadressen van mensen die interesse hebben in jouw producten. Vraag een willekeurige maker waar zij de meeste spijt van heeft, en de kans is groot dat zij zegt: dat ik niet al bij de start ben begonnen met het verzamelen van e-mailadressen. Leer van deze veelgemaakte fout en begin zo snel mogelijk met het opbouwen van een mailinglijst, zelfs nog voordat je je bedrijf introduceert. En daarna beginnen met een nieuwsbrief is jouw sleutel tot succes.

Wat is e-mail marketing eigenlijk?

Bij e-mail marketing sturen organisaties en bedrijven e-mails naar geïnteresseerden of klanten. In de e-mails vind je bijvoorbeeld nieuws, aanbiedingen, aankoopbevestigingen of een klanttevredenheids­onderzoek. Het bekendste voorbeeld van e-mail marketing is een nieuwsbrief waarin een organisatie haar laatste nieuws of aanbiedingen verstuurt.

Je zal in je eigen inbox genoeg voorbeelden van nieuwsbrieven en andere e-mails hebben waar je blij van wordt (en ook waar je ook absoluut niet blij van wordt).

Anders dan bij social mediaplatforms is het kanaal e-mail geen eigendom van één bedrijf of vindt het beheer door slechts één bedrijf plaats. Dus het is goed om te weten dat e-mail een open kanaal dat jij bent de baas van jouw data. Er zijn veel aanbieders waarmee je een e-mailadres kan registreren en waarmee je e-mails kan ontvangen en verzenden. Dit is een groot voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld Instagram en Facebook. Bv. Facebook vermindert al jaren de zichtbaarheid van branded content waardoor maar een klein deel van je volgers je berichten zien. Bij e-mail is dat niet mogelijk. Een ander groot voordeel is dat je de baas bent van jouw contactenlijst (je mailinglijst). Mocht bijvoorbeeld Instagram of Facebook haar kanaal aanpassen en geen bedrijven meer toestaan of zelfs op termijn helemaal verdwijnen, dan verdwijnt ook dit kanaal met al je volgers. Bij e-mail marketing is dit niet zo. Jij hebt het beheer en de omvang van je mailinglijst in eigen hand. Je bent hier niet afhankelijk van andere kanalen.

Waarom zou jij e-mail marketing gaan gebruiken?

E-mail marketing kost (bijna) niets: Het kost niet veel geld om een e-mail te sturen. Het is handig om een e-mailmarketingtool te gebruiken, zoals Mailchimp of Klaviyo. Als je met een klein aantal e-mailadressen begint hoeft dit je weinig tot niets te kosten, dus bij e-mail marketing heb je de kosten veel meer zelf in de hand. Ook kan je deze e-mailmarketingtools goed integreren in je website waardoor die optimaal samen kunnen werken.

 

E-mail marketing is makkelijk en snel: Een e-mail kun je versturen wanneer je wilt en komt binnen enkele seconden aan bij je klanten. Veel van je klanten openen e-mails ook kort nadat deze verstuurd zijn. Daarbij heeft iedereen een e-mailadres. E-mail scoort nog steeds beter dan social media. Niet iedereen zit op Instagram, Facebook, Twitter of een ander social kanaal, al geldt dit meer voor oudere doelgroepen over het algemeen. 

 

E-mail marketing is goed meetbaar : Het kanaal is erg goed meetbaar. Als je voor e-mail een marketingtool gebruikt voor de verzending van je e-mails, dan krijg je inzicht in veel verschillende cijfers. Zo registreert de marketingtool bijvoorbeeld het aantal geopende e-mails, het aantal keren dat er op een link is geklikt, wie zich heeft afgemeld, wie zich heeft ingeschreven voor je event etc. Gebruik je ook Google Analytics? Dan kan je ook het gedrag van de ontvanger bijhouden op de website nadat ze hebben doorgeklikt. Zo wordt inzichtelijk of kliks ook geconverteerd hebben. Voor webshops is het ook mogelijk om in te zien of ontvangers producten in een in winkelmandje hebben geplaatst of iets hebben besteld naar aanleiding van een e-mail. Met al deze gegevens kan je je e-mail marketing evalueren en verbeteren. Je kunt zien wat wel en wat niet werkt.

E-mail marketing heeft een hoge ROI: Niet alleen zijn de kosten laag, e-mail marketing heeft ook een hoge Return on Investment (ROI). Uit de laatste cijfers van Litmus komt de ratio 1:42. Dit betekent dat voor elke euro die je uitgeeft aan e-mail marketing, je er 42 terugkrijgt aan verdiensten (bron: Litmus). Disclaimer: Dit ligt natuurlijk wel aan je inzet. 

 

E-mail marketing is persoonlijk en op maat in te zetten: Je kunt eenvoudig een e-mail personaliseren met de gegevens die je van een ontvanger hebt. Bijvoorbeeld door het plaatsen van de voornaam in de aanhef, aanbiedingen plaatsen op basis van het geslacht of content op basis van de interesses van de ontvanger. Ook kun je je doelgroep van klanten zo groot of klein maken als je zelf wilt. Je kunt je hele klantenbestand een e-mail sturen, maar je kunt ook verschillende e-mails sturen naar kleinere doelgroepen. Door eenvoudig te segmenteren op bijvoorbeeld interesses, geslacht of geografische gegevens splits je je doelgroep op en ontvangt ieder ‘segment’ zijn ‘eigen’ bericht. Het zijn precies deze eigenschappen waardoor e-mail marketing zo’n effectief marketingkanaal is.

Waar moet je op letten bij e-mail marketing?

Denk je, maar ik wil mensen niet ‘lastig vallen’. Zorg dan dat je jouw content in je nieuwsbrief of andere e-mails echt wat toevoegt voor je klanten. Vertel ze jouw persoonlijke verhaal en neem ze mee in wat jou inspireert. Op deze manier kunnen mensen zelfs uitkijken naar de nieuwsbrief. En zorg dat je mensen niet overlaadt met e-mails want hier is less is more. Ook goed om te weten, uit onderzoek blijkt dat e-mail het populairste kanaal is om reclame op te ontvangen. Dit blijkt uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021. Maar liefst 53% geeft aan via het liefst reclame te ontvangen via e-mail. Met 19% staat op de tweede plek onze brievenbus in de voordeur als favoriete kanaal om reclame te ontvangen. Facebook scoort maar 9% en Instagram 7%. 

 

Bovendien is e-mail populair. Dus dit is een kanaal waarin je een langdurige investering kan doen. Want er zijn al een aantal grote online kanalen verdwenen in het verleden zoals Hyves en MySpace. Ook andere kanalen schommelen erg qua aantal actieve gebruikers. Wat nu erg populair is, kan over aantal jaar weer voorbij zijn. Voor e-mail is dit niet zo’n gevaar. E-mail marketing bestaat al sinds de eerste commerciële e-mail in 1978 en is sindsdien enorm gegroeid. Dit blijft het een enorm populair kanaal. 

Naast de voordelen van e-mail marketing is er ook (hoe kan het ook anders) één groot nadeel. Bij e-mail marketing denken veel mensen aan het versturen van ongewenste e-mails. Oftewel SPAM. Gelukkig is er strenge regelgeving en zijn er goede richtlijnen rondom e-mail marketing.

Zo moet je als marketeer altijd toestemming hebben om een contact te mailen. Een e-maillijst met duizenden adressen kopen mag gewoon niet meer. Met de Europese regelgeving AVG kunnen hier ook hoge boetes voor gegeven worden. Dit kun je ondervangen door bij het inschrijven voor de nieuwsbrief op je website een aanvinkbaar hokje waarbij je klant de optie heeft om akkoord te gaan met het gebruik van de gegevens die ze achterlaten voor marketingdoeleinden.

Ga aan de slag met e-mail marketing

Om jou een vliegende start te geven, even wat praktische info

1. Bouw een mailinglijst op

Sta jij op een markt of ben jij bij een netwerkborrel? Vraag aan iedereen die interesse in je producten heeft hun e-mailadres zodat je aan je mailinglijst kan bouwen. 

2. Bepaal welke e-mailmarketingtool je wil gebruiken

Hiervoor kan je kijken oa. naar Klaviyo, Mailchimp, Mailblue. Bekijk en vergelijk ze en kies degene die het beste bij jou en je onderneming past. Als je met een kleine mailinglijst begint is het soms zelfs gratis beginnen! 

3. Bepaal waar je je e-mailmarketing voor wil gaan inzetten

Wat verkoop je? Welke content vinden jouw klanten interessant? Welke tone of voice wil je gaan gebruiken? Wie past er in jouw doelgroep en hoe wil deze persoon graag aangesproken worden? Maak het niet te technisch en bedenk dat jouw doelgroep meestal jouw skills of kennis niet heeft. Je bent altijd één stap op je klant vooruit.  Een antwoord hebben op deze vragen, helpt je om een paar thema’s te kiezen waar omheen je je e-mail marketing kunt opbouwen.

 

Ik maakte bijvoorbeeld een tas voor mijzelf omdat ik het zat was om telkens consessies te doen en aan een miskoop vast te zitten. Zo zijn er meer vrouwen die ‘net-niet’ tassen kopen en geen idee hebben dat er een oplossing is voor hun probleem: een tas op maat laten maken die helemaal naar je smaak is. Ik moet mijn klant dus bewust maken van het feit dat er een oplossing is onder de horizon. Je klant moet jou als dé expert in je vakgebied gaan zien. Jij moet duidelijk voor ze maken waarom ze juist bij jou moeten zijn. Wat je uniek maakt, anders dan je concurrent. Als maker van je eigen product is zelfkennis daarin KEY. Als jij jezelf duidelijk kunt verwoorden en vertelt over de ‘pijn’ die je ervaarde voordat je je product (oplossing) maakte wordt je mega aantrekkelijk. Mensen kunnen zich daar namelijk heel snel in vinden. Je maakt het menselijk en mensen kopen graag van mensen. Of wil je juist mensen inspireren door te vertellen over jouw eigen inspiratiebronnen. Ook zo kan je e-mailmarketing inzetten.

 

Wil je jezelf beter leren kennen en woorden vinden voor dingen die je wel voelt maar nog niet goed kunt overbrengen? Doe de Makers Quiz en ik help je een eindje op weg.

3. Maak je e-mailmarketing kenbaar via je social media en je website

Zo kan je op je homepage een inschrijfveld maken om mensen zich in te laten schrijven voor je nieuwsbrief, en deel het via je social media. Je kan je klanten activeren door bv. exclusieve content te delen in je nieuwsbrief of korting te geven als ze zich inschrijven. Zo vul jij je mailinglijst aan en hebben zij een mooie deal. Win-Win!

4. Maak een consequente planning

Zorg dat je voor jezelf een dag in de week bezig bent met het afstemmen van wat je wanneer wil versturen. Koppel dit aan je social media planning, want je hoeft niet je content opnieuw te maken, je kan hergebruiken en thema’s kiezen om het jezelf makkelijker te maken. De frequentie is ook goed om voor jezelf duidelijk te hebben. Wil jij een nieuwsbrief maken, dan is het voor jou en voor je klant fijn om te weten of deze 1x per week of 1x per maand komt 

5. Net als bij content geldt, meten is weten: analyseer je resultaten

Het is belangrijk om te weten dat je dit ergens voor doet. Gaandeweg krijg je vanzelf meer feeling voor de onderwerpen die meer interactie creëren en onderwerpen die je beter kan vermijden of anders insteken. Het is een pad waar je af en toe een zijweg zal nemen maar ook eentje waarbij je soms een paar stappen achteruit moet zetten. Maar uiteindelijk zal je je weg erin vinden. Vind jij het fijn om elke week een nieuwsbrief te sturen, is dat helemaal ok. Hou je het liever bij 1x per maand, you do you. Kijk wat goed bij jou past en waar jouw klanten op aan gaan. Dan kan je daar op voortborduren 😉

6. Ga aan de slag met automations

Heb je een wat groter bereik en wil je het jezelf makkelijker maken? Dan kan je kiezen om bijvoorbeeld een een welkomstmail te maken met een vervolgmail. Je kan dit zo instellen dat als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief diegene automatisch (ja het woord zeg het al een beetje ;)) de welkomstmail krijgt en bv. een week later een vervolgmail. Dit scheelt jou een hoop werk.

 

Ik hoop dat je hier een goede start mee kan maken, mocht je nog vragen hebben of heb je zin om met mij in contact te komen, mail me!

Nog meer inspiratie? Lees hier de andere blogs.