fbpx

Jezelf presenteren met een sterk merkverhaal

Als creatieve onderneemster weet je dat je niet alleen je producten of diensten moet verkopen. Je moet ook jezelf verkopen. En dat doe je door je verhaal te vertellen en dus jezelf te presenteren. Je merkverhaal is het verhaal dat je over jezelf vertelt aan je klanten. Het is het verhaal dat hen laat zien wie je bent, wat je doet en waarom je het doet.


Een sterk merkverhaal is essentieel voor maker. Het helpt je om je te onderscheiden van je concullega’s, om je klanten te binden en om meer klanten aan te trekken.


In dit artikel heb ik het in het kort over hoe je een begin kan maken aan een sterk merkverhaal waar jij helemaal achter kan staan en waardoor jij authentiek en makkelijker geld kan verdienen met jouw unieke producten. En waarom jezelf presenteren zo belangrijk is.

Margriet_Meijer_de_makers_coach_businesscoach_amsterdam_creatieve_ondernemers

Door: Margriet Meijer

Datum: 2 augustus 2023

jezelf presenteren met een sterk merkverhaal op een creatieve manier

Hoe kom je aan een goed merkverhaal?


Je maakt de mooiste dingen en het is jouw grote passie om te creëren. Een goede manier om te jezelf te presenteren en je merkverhaal verder de wereld in te slingeren is door de boer op te gaan. Oftewel jezelf laten zien aan jouw ideale klant! Dit kun je doen door bijvoorbeeld op een markt, zoals de Sunday market of een ander live event, te staan. Dat is een goeie kans om jouw handgemaakte producten te presenteren aan mensen die jouw klanten kunnen worden. Je kunt ook contact maken met je eigen klanten en relaties opbouwen met andere ondernemers. Want het is ook fijn om als zelfstandig ondernemer te kunnen sparren met andere ondernemers. 


Begin van een merkverhaal

Hier zijn een paar tips om je merkverhaal op papier te zetten:


1. Begin met je doelgroep. Wie zijn je ideale klanten?  Wat is het klantprofiel? Wat zijn hun behoeften en wensen? Wat zijn hun pijnpunten?


2. Denk na over wat je passie is. Wat is het dat je zo leuk vindt aan je werk? Wat maakt je uniek?


3. Vertel een verhaal dat je klanten aanspreekt. Het moet een verhaal zijn dat ze kunnen relateren aan, een verhaal dat ze kan inspireren en motiveren.


4. Wees jezelf. Je merkverhaal moet authentiek zijn. Probeer niet iemand anders te zijn dan je bent. 


Met deze 4 vragen kun jij een goed begin maken met het verhaal wat achter jou en je producten zit. 

Als je deze tips volgt, kun je een sterk merkverhaal creëren dat je helpt om je doelen te bereiken.

Je laten inspiratie door medemakers?

 

Luister naar mijn podcast, waarin ik gesprekken heb met allerlei soorten makers over het ondernemers- en makerschap.

Je laten inspiratie door medemakers?

 

Luister naar mijn podcast, waarin ik gesprekken heb met allerlei 

soorten makers over het ondernemers- en makerschap.

Hoe gebruik je je merkverhaal op een live event zoals de Sunday Market?


Op een live event heb je de kans om met je merkverhaal jezelf face-to-face te presenteren aan je potentiële klanten. Dit is een hele fijne manier om de connectie met ze te maken en om meer klanten aan te trekken.


Hier zijn een paar tips voor het gebruik van je merkverhaal op een live event:



– Wees zelfverzekerd. Geloof in jezelf en in je verhaal.


– Wees enthousiast. Laat je passie voor je werk zien.


– Wees kort en bondig. Mensen hebben op een live event niet veel tijd om naar je te luisteren.


– Gebruik visuals. Visuals helpen om je verhaal te vertellen en om je boodschap te versterken.


– Wees open voor vragen. Laat je klanten je vragen stellen over je werk en over je verhaal.


Door deze tips te volgen, kun je je merkverhaal oefenen, aanpassen en nog meer eigen maken op een live event. Dit zal je helpen om heel concreet en duidelijk te worden. Ook fijn voor jezelf en je aanbod. Want het belangrijkste is dat je zelf ook blij wordt van wat je maakt en aanbiedt.

Sunday Market


Een van de markten waar je bovenstaande tips en tricks in de praktijk kan brengen is de Sunday Market


Deze markt biedt een platform aan ontwerpers, kunstenaars en creatieven om zichzelf direct aan het publiek te tonen. Tegelijkertijd is het voor publiek een laagdrempelige wijze om in aanraking te komen met uniek ontwerp.


Op de Sunday Market vind je een selectie van uiteenlopende ontwerpen op het gebied van interieur en product design, keramiek, mode, vintage, sieraden, accessoires, illustraties, betaalbare kunst, kids-design, mooie biologische producten, en lekker eten en drinken. Gevestigde namen doen mee, maar ook nieuw talent van de Rietveld Academie en de Design Academy, alsmede andere creatives of collectors die wat moois, leuks of geks te bieden hebben. Duurzaamheid, upcycling, recycling en/of lokaal geproduceerd vind je hier zeker terug en is voor de organisatie heel belangrijk.


De Sunday Market is geïnspireerd door de Londense markten als Camden, Portobello en Spitalfield, waar shoppen en creativiteit, inspireren en geïnspireerd worden hand in hand gaan. Dat mocht in Amsterdam niet ontbreken. De markt begon in 2007 in Amsterdam, eerst in Amsterdam-Oost en vanaf 2008 maandelijks bij de Westergas. (bron: Sunday Market)

Deze markt is inmiddels bijna wekelijks te vinden op zondag. Met verschillende locaties, door heel Amsterdam. Bekijk hier de agenda. 


Dikke tip
: Kijk eens naar de Museum Market. Dit is een onderdeel van de Sunday Market maar deze markt is wat exclusiever en dan ook alleen voor mensen die de producten daadwerkelijk zelf maken/produceren. Kijk voor meer info hier

Bron: Sunday Market Amsterdam

Voordelen van een sterk merkverhaal


Nog even terugkomend op de voordelen van een sterk merkverhaal, jezelf presenteren en wat het voor jou als maker en creatieve ondernemer betekent.

Het helpt jou onder ander om je nog beter te onderscheiden van de concurrentie, omdat je zelf ook duidelijk om je vizier krijgt waarom je doet wat je doet. En wat je daarbij doet en uniek is (wat voor jou heel normaal is). Ook helpt het je om je klanten te binden, omdat klanten bewust kiezen voor jou, je producten en je verhaal.


Als je een sterke merkverhaal wilt creëren, kan ik je daarbij helpen.

Een sterk merkverhaal is een onmisbaar onderdeel van elke creatieve onderneming. Het helpt je om je doelen te bereiken en om je bedrijf te laten groeien.

Hulp nodig bij jezelf presenteren


Mocht je bij het lezen van dit artikel, ‘goh Margriet, hartstikke leuk allemaal maar geen idee hoe ik dit moet doen’. Dan snap ik dat helemaal. Dit is niet iets wat je in een dagje voor mekaar hebt. En misschien is het wel iets waar jij nooit eerder over nagedacht hebt. Je bent gewoon begonnen met maken omdat het je tweede natuur is. Zo voelt het voor mij ook. Maar bedenk dat heel veel mensen jouw creativiteit heel waardevol vinden. In mijn verkooptraining laat ik je zien, met eigen voorbeelden, hoe je zelf vervlochten bent met je producten en merk. Jij bent je merk. En dan gaan we dieper in op de fundamenten van jouw werk als maker. 


Wil je een voorproefje? Meld je aan voor de online workshop Authentiek verkopen voor makers. Ik leer je 3 geheimen die mij hielpen giga veel tassen te verkopen zonder een opdringerige sales tiger te zijn. Doe je mee?

Margriet Meijer, tassen maker in Amsterdam en eigenaresse van Monsak, ook de Makers coach

Ik ben Margriet en heb twee passies: tassen maken en ondernemerschap

Ik heb sinds 2012 al 6500 tassen gemaakt en verkocht onder mijn label Monsak. Wil je ook geld verdienen met je creativiteit dan ben je bij mij dus in goede handen.

 

Ik geloof dat je op kunt vallen in een drukke markt door je eigen stem te leren gebruiken. Geloof me, je voordoen als één van de grote jongens om serieus genomen te worden werkt averechts.

 

Wil je jouw unieke stem ontdekken zodat jouw merk de aandacht krijgt die het verdient? Bekijk hoe ik je nog meer kan helpen.