Ben jij een creatieve ondernemer en ben je nieuwsgierig naar wat voor soort maker je bent? Ik heb de Makers quiz gemaakt waardoor ik je op een laagdrempelige manier kan helpen om erachter te komen wat voor soort maker je bent en wat daar de voor- en nadelen van zijn.
Dit soort persoonlijkheidstesten of quizen wekken altijd veel nieuwsgierigheid op. Het is heel fijn om op zo’n manier meer over jezelf te leren. Je ziet de vragen en voelt aan welk antwoord het beste bij je past en aan de hand daarvan komt een profiel naar boven waar je misschien van te voren helemaal niet zo naar had gekeken. Win win situatie dus! En vaak is zo’n persoonlijkheidstest gratis, dus de moeite waard om informatie uit te halen waar jij mee uit de voeten kan.
Door: Margriet Meijer
Datum: 20 februari 2023
Ervaringen van makers die de Makers Quiz hebben gedaan:
“Eerst dacht ik; dit ben ik niet. Toen ik door las herkende ik mij verrassend genoeg in bijna alles.”
Janneke
“Ik was verrast door de uitkomst. Maar als ik even doorvoel herken ik mijzelf er stiekem wel in maar wilde het gewoon niet zien. Maar nu het er is kan ik ermee aan de slag.”
Sabine
“Het werd me duidelijk welk type ik ben maar wat mij het meest triggerde was dit: Met nieuwsgierigheid naar jezelf kijken zorgt dat je benieuwd raakt naar de denkwijze van je klant. Als je die doorkrijgt kun je op een dieper niveau bij ze aansluiten en ze motiveren bij je te blijven plakken (=kopen). Dit is precies waar ik tegenaan loop en waar Margriet meteen al met hele praktische en doordachte tips kwam waardoor ze mij direct op weg hielp.”
Natasja
In eerste instantie is een persoonlijkheidstest of quiz vooral leuk voor jezelf. Het gaat over een stukje bewustwording. Je wil je als sociaal dier positioneren in de groep. Daar is een gratis persoonlijkheidstest heel goed voor. Ze blijken vaak heel goed in staat te zijn om iets wat jij zelf hebt ingevuld nog beter te verwoorden.
Vaak voel je intuïtief wel redelijk aan hoe je in elkaar ziet. Er zijn veel verschillende persoonlijkheidstesten. Als je drie verschillende testen doet, zullen er vast een aantal dingen overeenkomen, maar ze zullen ook verschillen aangeven. Het is ook altijd de vraag hoe je getest wordt, wie (welke bron) de persoonlijkheid test en hoe de test wordt geïnterpreteerd. Het gaat niet over wat er staat in de resultaten, maar hoe over jij het interpreteert.
Het zal je helpen je sterke en zwakke punten te begrijpen omdat de test een stukje van je persoonlijkheid test. Hoe meer inzicht je krijgt in hoe je werkt, hoe gemakkelijk het is om te bepalen wat je beste en minder goede eigenschappen zijn – iets wat zowel op persoonlijk vlak als als ondernemer van pas kan komen. Luister voor mijn persoonlijke verhaal naar deze podcast waarin ik mezelf liet interviewen.
Het begrijpen van de patronen en onbewuste beslissingen die je elke dag neemt, is ook verhelderend voor planning op langere termijn. Voor carrière-wisselaars – en iedereen die hun richting opnieuw wil onderzoeken en hun werkdoelen wil heroriënteren – kan deze informatie verder helpen bij het uitstippelen van wat de toekomst biedt.
Als je nog beter weet hoe jij werkt kan je ook anderen vinden met wie je dezelfde raakvlakken hebt. Zo kan je met elkaar ervaringen uitwisselen waardoor je anderen kan helpen en je er zelf ook wat aan hebt. Dit kan je bijvoorbeeld in de Fellow Maker Community waar je toegang tot krijgt in de Online Makerpreneur training terugvinden!
Er zijn veel redenen om een test te doen om achter (een onderdeel van) je persoonlijkheid te komen, om een paar te noemen;
We willen iets leren wat we nog niet van onszelf wisten
Een van de redenen waarom we in de eerste plaats graag een (voornamelijk) gratis persoonlijkheidstest doen, is dat we meer over onszelf willen leren. Persoonlijkheidspsycholoog Simine Vazire suggereert dat we persoonlijkheidstests doen omdat we hopen dat ze voor ons nog onbekende informatie over onszelf onthullen. Het slechte nieuws is dat dit waarschijnlijk niet zal gebeuren, maar het goede nieuws is dat dit komt omdat onderzoek naar zelf-andere kennis aantoont dat we onszelf eigenlijk best goed kennen.
Onze vrienden en familie, en soms zelfs vreemden, hebben de neiging om ons vrij goed te zien zoals we onszelf zien. Voor sommige dingen, zoals onze emoties, hebben we toegang tot informatie over onszelf die anderen niet hebben. Er zijn misschien dingen over jezelf die je niet weet, zoals hoe intellectueel of creatief je bent, maar om erachter te komen, kun je het beter aan je beste vriend vragen dan aan de MBTI of het enneagram.
We willen erbij horen
Een simpele reden waarom we ons vaak identificeren met de resultaten/uitkomsten van een gratis persoonlijkheidstest, is dat we behoefte hebben om erbij te horen. Je begrepen en normaal voelen, is een krachtige ervaring. Het is soms ook fijn om jezelf in een ‘hokje’ te kunnen plaatsen zodat je vandaar uit kan werken aan waar jouw behoeftes liggen als ondernemer. Weet jij al wat voor maker jij bent? Doe de Makers quiz en doe je voordeel met de tips & tricks.
We willen eenvoudige manieren om andere mensen te begrijpen
Het is (soms) een uitdaging om andere mensen te begrijpen en ermee om te gaan, ook bijvoorbeeld het leren kennen van je klant. We willen mensen graag begrijpen zodat we ze kunnen ‘plaatsen’ en daardoor weten hoe we het beste met ze om kunnen gaan.
Van nature categoriseren we alles wat we tegenkomen, en we gebruiken die categorieën om ons te helpen de wereld om ons heen snel en met minimale energie te begrijpen. Wanneer we een persoon, situatie of object tegenkomen, slaan we informatie over hen op in iets dat een schema wordt genoemd – een mentale weergave van hoe die persoon, situatie of object is. In de loop van de tijd ontwikkelen we door vele ervaringen een rijke reeks ideeën en verwachtingen over mensen waarvan we denken dat ze tot een bepaalde categorie behoren.
Luister naar mijn podcast en check vooral de afleveringen met Marloes de Vries, Babs Dijkstra en Mélanie Pigeaud en luister naar hoe zij (en ik) persoonlijke ontwikkeling hebben ingezet en hoe dit ons sterkere ondernemers heeft gemaakt.
Het testen van je persoonlijkheid kan je helpen inzicht te geven in je team, je eigen gedrag en je persoonlijkheid. Het kan je geruststellen en de ideeën die je over jezelf hebt bevestigen. Er zitten veel voordelen aan. Maar hou in je achterhoofd:
Je persoonlijkheid is meer dan de uitslag van een test.
Met een persoonlijkheidstest kom je op basis van statistieken tot bepaalde resultaten. Maar je bent geen statistiek. Je bent meer dan de uitslag van een test. Een persoonlijkheidstest gratis/quiz wordt vooral nuttig als je hem voor jezelf doet om meer inzicht te krijgen in wat jouw kern is.
Er zijn allerlei manieren om dat wat onbewust is steeds bewuster te maken voor jezelf. Je krijgt zo een makkelijker leven. Je hoeft dan geen geheimen te hebben of te schrikken als mensen jou confronteren met iets wat je zelf nog niet wist. Een test om achter je persoonlijkheid te komen kan je hierbij helpen. Maar goede gesprekken met dierbaren kunnen dat ook. Het leven zelf zorgt altijd voor bepaalde testen die je persoonlijkheid onder druk zetten en waardoor je meer over jezelf leert.
Het is altijd mooi om de uitslag serieus te nemen en te kijken wat je ervan kan leren en welke handvaten het voor jou brengt. Maar het is geen conclusie. Je bent je persoonlijkheid niet. Je persoonlijkheid is meer dan de uitslag van een test. Ga actief op onderzoek uit naar wie je bent. Vraag het ook eens aan mensen in je omgeving. Dat kan fantastische gesprekken opleveren.
Dus storm onbevreesd de wereld in, gewapend met de wetenschap dat je bijvoorbeeld een Dromerige Maker bent, zoek de mooie kanten daarvan op en laat die persoonlijkheid stralen.
In de afgelopen 10+ jaar heb ik mijn tassenlabel Monsak op de kaart gezet. Ik ontdekte waarom het mij lukte om van mijn makerschap te leven: niet al mijn creativiteit opgebruiken aan maken.
Ik leerde hoe je een merk bouwt en je persoonlijkheid als troef gebruikt. Zo lukt het mij om mijn ideale klant te vinden en ze een tas te laten kopen. Organisch.
Wil jij dat ook met je zelfgemaakte product? Ik help je graag groeien!
Ook leven van je passie?
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |